5 okt. 2013

Pumpasoppa

 
Jag gillar soppa, perfekt höstmysarmat! Receptet hittade jag här men gjorde lite små ändringar. 

Pumpasoppa ca 8 portioner
  • ca 1 1/2 kg pumpa, jag valde hokkaido
  • 3 äpplen
  • 1 gul lök
  • 2 vitlöksklyftor
  • 3 1/2 cm färsk ingefära
  • 2 msk olivolja
  • 1,5 l vatten
  • 3 grönsaksbuljongtärningar
  • 2 dl vispgrädde
  • 1 skvätt vitt vin
  • några kvistar färsk timjan (repade)
  • 1 1/2 tsk salt
  • 2 krm vitpeppar 
  • 2 dl pumpakärnor

Gör så här:

Skala och kärna ur pumpan och äpplen. Skär i mindre bitar. Skala och skär lök, vitlök och ingefära i små bitar. Fräs alltsammans i olivolja i en stor kastrull tills det mjuknat ca 10 min.
Tillsätt vatten och buljongtärningar. Koka under lock tills pumpan mjuknat i ca 20 min. Mixa soppan slät i kastrullen och häll på vin och grädde, repa i timjan och koka upp. Salta och peppra efter smak.

Rosta pumpakärnorna i torr het stekpanna, se upp så dom inte bränns, det går fort.

Servera soppan med rostade pumpakärnor och gärna lite sesamolja som ger en nötig god smak och ett gott bröd.

Smaklig spis!

Anna


0 kommentarer

Skicka en kommentar